Door: Leon de Vrije
Als onderdeel van een nieuwe studie van Facebook over hoe sociale media het democratisch proces beïnvloeden, lijkt het bedrijf gebruikers te gaan betalen om uit te loggen bij zijn producten voorafgaand aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020 begin November, volgens screenshots die zijn geplaatst door Washington Post-verslaggever Elizabeth Dwoskin.
Eerder kondigde Facebook aan samen te werken met externe onderzoekers om de impact van zijn socialemediaproducten op de samenleving te bestuderen tijdens de aanstaande Amerikaanse presidentsverkiezingen. Facebook verwacht dat ongeveer 200.000 tot 400.000 gebruikers zullen kiezen voor het project. Zodra ze zich hebben aangemeld, kan het bedrijf zien hoe ze omgaan met zijn producten, waaronder zowel Facebook als Instagram.
“Om alles wat goed is voor de democratie op sociale media te blijven versterken en te verzachten tegen dat wat niet is, hebben we meer objectief, objectief, empirisch onderbouwd onderzoek nodig”, legt Facebook uit in een blogpost. “Daarom kondigen we vandaag een nieuw onderzoekspartnerschap aan om de impact van Facebook en Instagram op belangrijke politieke attitudes en gedragingen tijdens de Amerikaanse verkiezingen in 2020 beter te begrijpen.”
Hiermee lijkt Facebook partijen die operen op hun platform zoals het roemruchte en inmiddels failliete Cambridge Analytica. Cambridge Analytica was een privaat Brits-Amerikaans databedrijf dat datamining, data-analyse en direct marketing bundelde met strategische communicatie voor verkiezingscampagnes en werd gezien als instrumentaal in het behalen van de verkiezingsoverwinning van Trump in 2016. Het begon in 2013 als een dochteronderneming van SCL Group. Na het failliessement in 2018 prolongeerden veel investeerders en managers hun activiteiten in de nieuwe onderneming Emerdata, dat een interessante loonlijst eropna houdt.
So Facebook is now going to pay people to deactivate their IG and FB accounts before Election Day. It’s part of the research experiment announced Monday but WOW. This notice went out this week. pic.twitter.com/tV7DAw8F5I
— Elizabeth Dwoskin (@lizzadwoskin) September 3, 2020
Hiermee lijkt Facebook partijen die operen op hun platform zoals het roemruchte en inmiddels failliete Cambridge Analytica. Cambridge Analytica was een privaat Brits-Amerikaans databedrijf dat datamining, data-analyse en direct marketing bundelde met strategische communicatie voor verkiezingscampagnes en werd gezien als instrumentaal in het behalen van de verkiezingsoverwinning van Trump in 2016. Het begon in 2013 als een dochteronderneming van SCL Group. Na het failliessement in 2018 prolongeerden veel investeerders en managers hun activiteiten in de nieuwe onderneming Emerdata, dat een interessante loonlijst eropna houdt.
De screenshots die door The Washington Post zijn gepost, laten een Instagram-pop-up zien waarin gebruikers worden gevraagd te selecteren hoeveel geld ze willen ontvangen om hun Instagram- en Facebook-accounts te deactiveren voorafgaand aan de verkiezingen. Facebook biedt de opties $ 10, $ 15 en $ 20 per week, aangezien sommige gebruikers zouden worden gevraagd om een week te deactiveren, terwijl anderen zouden kunnen worden gevraagd om het platform tot in totaal zes weken te verlaten.
Een Facebook-woordvoerder bevestigde dat het bedrijf donderdag gebruikers zou betalen die enquêtes invullen of deactiveren als onderdeel van zijn onderzoek. “Iedereen die ervoor kiest om in te schrijven – of het nu gaat om het invullen van enquêtes of het voor een bepaalde tijd deactiveren van FB of IG – zal worden gecompenseerd”, zei Liz Bourgeous, een Facebook-woordvoerder, in een tweet. “Dit is vrij standaard voor dit soort academisch onderzoek.”
Volgens Facebook verwacht het bedrijf de bevindingen van het onderzoek ver na de verkiezingen pas halverwege volgend jaar te publiceren.