Leestijd: 5 minuten
Door Maurice de Hond
Om het probleem van de zorgcapaciteit mede op te lossen suggereerde ik op 7 oktober snel een speciaal Covid-19 hospitaal in te richten dat de zorgvraag in de meeste ziekenhuizen zou kunnen ontlasten. En daarmee zou de zorg niet of in mindere mate afgeschaald hoeven te worden. Dat zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren in het Raicomplex met het lege hotel ernaast. Om voldoende personeel te krijgen, gaf ik aan dat daarvoor ook doktoren en verplegers uit het buitenland zouden kunnen komen (b.v. Cuba). Immers: als ons grootste probleem op dit moment bij de Covid-19 problematiek de zorgcapaciteit is, dan zou je met name moeten proberen snel fors die capaciteit uit te breiden.
Ik ontving daarna diverse mails van mensen die al met vergelijkbare initiatieve bezig waren. Zowel wat de huisvesting als het personele vraagstuk betrof. Maar ze schreven ook dat ze bij hun contacten met bevoegde instanties tegen dichte deuren aanliepen. Het lijkt sprekend op de verhalen uit het voorjaar van aanbieders van mondkapjes, testen e.d.. En ook van behandelingsmethoden. Je kreeg niet de indruk dat we in een crisissituatie zaten, waarbij er snel gehandeld moest worden, ook als het buiten de vastgelegde paden of procedures moest gebeuren.
Een van die initiatiefnemers met mogelijke oplossingen heeft sinds die tijd voortdurend op deuren geklopt en tot nu toe steeds nul op het rekest gekregen. Hij probeert op verschillende manieren aandacht hiervoor te krijgen. Wat ik ervan weet, lijkt zijn oplossing een haalbare en kansrijke opzet en via dit blog wil ik hier breed aandacht voor vragen. En ook een oproep doen om serieus te kijken of dit geen extra bijdrage kan leveren om de problemen van de zorg te helpen oplossen.
Een kant-en klaar hospitaalschip voor Covid-19 patienten
Dit is de mail die ik van Roland Brautigam van Romas Marin heb ontvangen (roland@romasmarine.com). Uitdrukkelijk wil ik daarbij vermelden, dat ik geen enkel financieel of commercieel belang heb bij dit plan. Mijn enig belang is dat de druk op de zorg verminderd wordt en de maatregelen die de overheid heeft genomen of wil nemen kunnen worden afgeschaald.
“Ons bedrijf is gespecialiseerd o.a. in de verhuur en verkoop van accommodatie schepen voor de energie sektor. Ik zit al 30 jaar in de scheepvaart en ben begonnen in Rotterdam in 1988.
Op 12 Oktober hebben wij LCPS, LOT-C enz allemaal aangeschreven met de mogelijkheid om een specialistisch COVID19 ziekenhuisschip te leveren dat voor eind oktober al de eerste COVID19 patiënten zou kunnen opnemen. Ik heb dit opgevolgd en mij werd verteld dat het probleem niet zozeer de bedden dan wel de “handjes” zijn, of het gebrek eraan.
Dit stond er o.a. in:
Ik refereer hierbij aan onze emails van 12 Oktober waarin wij een COVID19 hospitaalschip hebben aangeboden als een snelle en tijdelijke oplossing voor het verzorgen van gematigd zieke C0vid-19 patienten. Dit schip zoals gemeldis speciaal ingericht om tot 600 Covid-19 patiënten te kunnen herbergen in éénpersoons kamers. Als ik goed ben ingelicht zou dit ca 1200-1500 “gewone” ziekenhuis bedden vrij maken voor de gewone zorg. Voor de goede orde: dit schip had vandaag in Rotterdam of Amsterdam de eerste Covid-19 patienten kunnen behandelen en daarmee een begin kunnen maken om het acute probleem van tekort aan specialistische Covid-19 zorg op te lossen op een tijdelijke, relatief goedkope manier.
Uiteraard begrijp ik dat dit soort beslissingen niet op korte termijn genomen kunnen worden en ik begrijp van de diverse media dat het probleem niet zozeer ligt in het aantal beschikbare bedden maar aan het personeel dat daaraan verbonden is. Wij hebben hierom gesprekken gevoerd met meerdere binnen- en buitenlandse agentschappen gespecialiseerd in het leveren van medisch personeel. Met name vanuit Nederland, de Philippijnen en Duitsland verwachten wij snel voldoende personeel te kunnen leveren. Zoals U wellicht ook weet, heeft Italië tijdens de eerste crisis in maart verplegers uit de hele wereld (o.a. Cuba) binnen gevlogen. Uit ons contact met Cuba weten we dat zij 200 medisch personeelsleden beschikbaar hebben.
Met deze email willen wij u er nogmaals attent op maken dat via ons bedrijf of via onze vestiging in Nederland of via één van onze partners in Nederland wij op zeer korte termijn dus zowel een specialistisch COVID19 ziekenhuis-schip alsmede het medische personeel (zowel Nederlands als buitenlands) kunnen leveren. In eerste instantie zou het gaan om het schip MV SPLENDID waarvoor u hieronder een kleine presentatie kunt vinden. Vaartijd van Genoa naar Rotterdam bedraagt 4-5 dagen. Vanaf het moment van contract tekening tot aan gereedheid in Nederland denken wij aan 14 dagen; dan zouden stapsgewijs de eerste patiënten behandeld kunnen worden. Met name patiënten die niet kritiek ziek zijn, of patiënten die moeten aansterken, kunnen hier prima behandeld worden. Als het nodig zou zijn, zou een tweede schip ook snel geleverd kunnen worden, inclusief medisch personeel.
Inclusief 150 man medisch personeel en op basis van een volle bezetting, denken wij dat de kosten rond de € 300/400 per patiënt per dag zullen liggen.
Gezien het feit dat het land waarschijnlijk verdere maatregelen zal nemen om de besmettingen tegen te gaan om zodanig de zorg te ontlasten, denken wij dat met onze oplossing snel de normale zorg ontlast kan worden ,zonder dat de overheid vast zit aan jarenlange contracten of infrastructuur.
Wij stellen voor dat wij een virtuele meeting houden met vertegenwoordigers van de diverse instanties die hierin ingekopieerd zijn om een bezoek aan het schip te regelen, een heads of agreement op te stellen alsmede een aktie/timing plan ,zodat Nederland voor de Kerst weer enigszins normaal adem kan halen.
Na het sturen van deze brief heb ik kontakt opgenomen met uitzendburo’s voor medisch personeel in oa Nederland, Duitsland, Philippijnen en Cuba. Nederland heeft voldoende ondersteunend personeel (denk aan medische studenten) terwijl Duitsland specialistisch personeel kan leveren. Wist je dat je in Duitsland als Philippijnse nurse/doctor na één jaar in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning? Duitsers zijn slim. Ik begrijp ondertussen dat de Duitse ziekenhuis bedden rond de € 400-500 per dqg liggen, dus zitten we goed qua kosten.
Wij hebben de officiele authorisatie van de eigenaar van het schip om het aan te bieden aan de Nederlandse overheid (Letter of Authority) en bevestiging van de Cubaanse overheidsagent (CubaHeal) dat zij geïnteresseerd zijn om het personeel te leveren. Cuba is gespecialiseerd in het leveren van medisch personeel als er rampen gebeuren. Cuba is niet gesanctioneerd door de EU als ik het goed begrijp (wel door de VS).
Schrik niet: Als de regering vandaag “Ja” zegt zou het schip volgende week in Rotterdam kunnen liggen en voor het einde van de maand zouden de eerste 100 patienten opgenomen kunnen worden wat dan vrij snel opgeschaald kan worden naar 500-600. Indoen nodig kunnen we binnen 4 weken een tweede schip leveren.
Het schip is een speciaal COVID19-schip (in tegenstelling tot een hospitaal schip) met één persoon per kamer en speciale ventilatie (elke kamer heeft ventilatie direkt naar de buitenlucht – lucht wordt niet her-circuleerd). Ook bijgesloten een flyer “hospital vessel protocol” over hoe het schip is ingedeeld. Dit is een kleine videoclip van het schip.”
Tot zover de mail van Ronald.
Of het nu exact deze oplossing is of een andere, maakt mij niets uit. Maar wat me moedeloos maakt, is dat blijkbaar de enige oplossing voor het probleem van de overbelaste zorg is om de rest van de samenleving op slot te zetten. Je zou minimaal hopen dat men (ook/in plaats daarvan) met volle kracht dit soort oplossingen gaat implementeren om zo de schade voor de samenleving zoveel mogelijk te verkleinen.
Bron: Maurice.nl