Facebook zal gebruikers aanmoedigen om de griepprik te krijgen en advertenties verbieden die “mensen ontmoedigen om een vaccin te krijgen.” Het verbod is de laatste poging van het bedrijf om controversiële inhoud te beperken, na een verbod op Holocaustontkenning en QAnon-berichten.
De sociale media reus kondigde dinsdag zijn nieuwe beleid aan in een blogpost en zei dat “de handhaving de komende dagen zal beginnen”. Advertenties over vaccinbeleid en -wetgeving zijn nog steeds toegestaan, maar de financiers van dergelijke advertenties worden duidelijk op de site vermeld.
De stap breidt het bestaande beleid van Facebook uit om ‘advertenties met hoaxes van vaccins’ te weigeren die zijn geïdentificeerd door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC).
De kolos van Silicon Valley zal ook samenwerken met de WHO en UNICEF om “het vertrouwen van het publiek in vaccins op te bouwen” in delen van de wereld waar de opname laag is. In de VS zal Facebook gebruikers eraan herinneren om een griepvaccinatie te plannen en hen naar de dichtstbijzijnde locatie voor de prik te leiden. Deze campagne wordt de komende weken uitgebreid naar andere landen.
Facebook is al lang door conservatieven beschuldigd van censuur en is de afgelopen weken bijzonder actief geweest in het aanpakken van randinhoud. Het platform breidde maandag zijn beleid inzake aanzetten tot haat uit met inhoud die “de Holocaust ontkent of vervormt” en zal gebruikers die naar deze inhoud zoeken omleiden naar “gezaghebbende bronnen om nauwkeurige informatie te krijgen”, in de woorden van CEO Mark Zuckerberg.
Een week eerder begon Facebook pagina’s te verwijderen die gelinkt waren aan de ‘QAnon’ samenzweringsbeweging, een los collectief dat gelooft dat president Donald Trump een oorlog achter de schermen voert tegen ‘Deep State’, globalistische kartels en satan aanbiddende pedofielen ringen.
Deze laatste stap van Facebook in de richting van het promoten van vaccins is niet de eerste keer dat het bedrijf heeft geprobeerd het verhaal over het onderwerp te reguleren. In mei was Facebook een van de vele technologiebedrijven die links naar de controversiële documentaire ‘Plandemic’ van zijn platform verwijderde. Ironisch genoeg stuurde de censuur-drive een boek van het onderwerp van de documentaire, Dr. Judy Mikovits, naar de top van de bestsellerlijsten van Amazon.
Met de vele rechtszaken die er momenteel al lopen tegen de social mediareus, in verband met censuur, belooft het een spannende tijd te worden. De kernvraag lijkt hierin te worden hoeveel macht Facebook mag houden om de verhaallijnen van verschillende maatschappelijke zaken te sturen en te domineren, al dan niet voor geldelijk gewin.