John de Mol gaf tijdens een toespraak in 2017 over de toekomst van Talpa (Latijn voor: Mol) aan data als de toekomst te zien. Hij ziet schatten aan data en andere informatie van de miljoenen Nederlandse consumenten voor zich. De visie is dit met één gezamenlijk saleshouse – een One-Stop-Shop, bereikbaar te maken voor ontwikkelaars van intellectueel eigendom en bijpassende adverteerders: “Een eigen platform dat alles cross-mediaal verbindt.”
De belangrijkste vervolgstap hierin beschrijft De Mol als de Nederlandse consument willen verkopen aan het buitenland. Als testkonijn of het vriendelijker klinkende ‘early adopter’. Buitenlandse conglomeraten kunnen bij Talpa aankloppen voor toegang tot de Nederlandse consument in een commercieel afgebakend labexperiment.
In 2018 koopt De Mol het ANP. Naar eigen zeggen is deze beslissing “66% zakelijk en 33% idealistisch”. De Mol vindt het namelijk van belang dat er een onafhankelijke nieuwsvoorziening is in een land. Hij laat meermaals blijken er een beetje trots op te zijn op de dingen die hij als Nederlander weet te bewerkstelligen in het medialandschap, want de rest van de spelers op de Nederlandse markt komt uit het buitenland. Over beïnvloeding maakt men zich bij Talpa/ANP geen zorgen, omdat bij de overname een Chinese muur is gebouwd tussen redactie en commercie.
De vraag is of er überhaupt nut is voor een muur is als je beiden zeiden van de muur bezit en heel dat perceel openstelt voor buitenlandse belangen.
Vandaag maakt NLProfiel, de samenwerking op gebied van data tussen DPG Media, Mediahuis en RTL Nederland, bekend dat het na de pilot fase geen vervolg zal krijgen in zijn huidige vorm.
Zij hebben als driemacht geprobeerd een systeem op te zetten om gebruikersprofielen van bezoekers onderling uit te wisselen, en daarmee waardevolle proposities voor adverteerders aan te bieden. Via trackingcookies word informatie zoals geslacht, leeftijd en interesses bijgehouden. Dit is echter enorm onder druk komen te staan door de veranderingen in het cookie beleid van browsers zoals Safari, Firefox en andere techbedrijven.
Met de aankondiging dat ook Google’s Chrome third-partycookies gaat blokkeren en de recente aankondiging van Apple’s IOS 14 waarbij begin volgend jaar ook cookies op mobiele apparaten niet meer bruikbaar zullen zijn voor toepassingen zoals NLProfiel, trekken ze de stekker er uit. Vanaf volgend jaar moeten iOS-apps toestemming vragen om gebruikers te tracken.
Aan het eind van de 2-jarige pilot in oktober zullen de activiteiten van NLProfiel dan ook stoppen.
Als de dromen van De Mol niet willen uitgroeien tot de Big-Data-sappers die hij voor ogen heeft en de grootste 3 commerciële partijen in Nederland het voor gezien houden en graag weer teruggaan naar bereikonderzoek, lijkt de strijd gestreden.