De commerciële macht
Wij hebben te maken met een politieke macht en een commerciële macht. De politieke macht kennen we allemaal. Dat is die macht waarvoor wij steeds mogen stemmen, die de zichtbare beleidskeuzes maakt, maar de commerciële macht is minder bekend.
Deze macht heeft haar macht bereikt op commerciële wijze. Daar hebben we dus niet zo bewust voor gekozen, maar heeft ons gedrag toe geleid. Ons koopgedrag.
Het gedrag van een meerderheid van de mensen is sterk beïnvloedbaar. In marketingopleidingen zoals bijvoorbeeld de bekende NIMA-A, leer je hiermee te werken. Je leert om mensen dingen te verkopen die ze eigenlijk niet nodig hebben of ook het geld niet voor hebben, maar door ze te manipuleren, kopen veel mensen het toch.
Waarom doen mensen dat? Veel mensen denken op korte-termijn, reageren impulsief, emotioneel, en willen graag ergens bij horen. Dat zijn eigenlijk een aantal basiskenmerken waarop mensen erg makkelijk manipuleerbaar zijn.
Momenteel met de Corona-crisis zie je dit ook gebeuren. De Corona-doden zijn wat nu zichtbaar is, en ook door diverse media flink tentoongesteld wordt. Het nu zichtbare leed, staat voorop. Dat is het korte-termijn denken. De gevolgen van het beleid, die nog weleens voor veel meer leed kunnen zorgen en nog veel meer levens kunnen kosten, worden vaak een beetje weggelachen. Dat is, omdat dit onder het ‘langetermijndenken’ valt. Het is niet zichtbaar, het is in de verre toekomst, het wordt daardoor niet serieus genomen.
Mensen reageren vervolgens impulsief en onlogisch uit emotie en je ziet ineens mensen massaal ‘wc-papier’ inslaan. Beetje gekke actie voor het rationeel denkende brein. Toch voor het emotioneel denkende brein niet, want heb je ooit zonder wc-papier op het toilet gezeten? Dat was best een hachelijke situatie niet? Dus blijkbaar, legt het emotioneel denkende brein een link van de corona-crisis naar die hachelijke situatie op het toilet, omdat beiden een gevoel van machteloosheid bewerkstelligen. Dat gevoel van machteloosheid kun je dus wegnemen door, toiletpapier te kopen.
Sta hier nu eens even bij stil? Dat is toch raar? Als je het rationeel bekijkt, is er totaal géén logica in te vinden, maar voor de mens, die op dat moment in een staat van paniek verkeert, waarbij het rationele denkvermogen het af laat weten, is dat ineens de enige logica geworden. Zo zie je ook hoe eenvoudig deze mensen bespeeld kunnen worden, wanneer het rationele denkvermogen het laat afweten.
NIMA-A leert zijn cursisten om dit in te zetten en ‘misbruik’ van te maken als het ware. NIMA-A, draait om marketing, veel verkopen, hoge omzetten draaien en draait niet om ethiek. Het gaat puur om commercie en commerciële macht. Op deze wijze is dus enorm veel macht te verkrijgen. Je brengt mensen in een staat van paniek en ze zijn als was in je handen.
De privatisering is al decennialang gaande. Waar wij vroeger als bevolking zélf de winsten van de staatsbedrijven weer opstreken, door middel van de staatskas waar het geld naar toe ging, gaat dat nu naar aandeelhouders. De farmaceutische industrie is ooit opgezet als een staatsbedrijf. Toen functioneerde het ook prima, in belang van de burgers. Uiteindelijk zijn al die staatsbedrijven verkocht aan private investeerders. En daar komt de commerciële macht om de hoek kijken.
Deze commerciële macht is de afgelopen decennia ontzettend hard gegroeid, mede door de privatisering en mede door het inzetten van onethische marketing methodes. Psychologische trucs als het ware, om mensen die richting uit te werken, waar jij ze wilt hebben.
Onze neus is gericht naar onze politieke macht, maar die politieke macht, heeft intussen helemaal niet zoveel macht meer. De echte macht speelt achter onze rug, bij de commerciële macht.
Op commerciële wijze hebben zij 99% van alle bezittingen tot zich verkregen en nu draait het om die laatste procent. Dan hebben zij 100% en wij niks meer.
Als we op dat punt zijn aanbeland, komen we uit bij de voorspelling van het World Economic Forum “You’ll own nothing and be happy.” Oftewel, leeggeroofd. https://www.weforum.org/agenda/2016/11/8-predictions-for-the-world-in-2030/
Mensen denken dat het allemaal wel meevalt, die zien het niet, want ze hebben een auto, een huis, en spaargeld. Dat is het kortetermijndenken weer, wat je niet ziet is er niet. Nee, ze rekenen de staatsschulden niet mee, die zijn ook van hun. Wij zijn de staat, wij zijn verantwoordelijk voor de staatsschulden. En wanneer die staatsschulden boven onze bezittingen uitstijgen, bezitten wij inderdaad NIKS meer.
En bij wie hebben wij die schulden? Precies, bij diegenen die dan alles bezitten. Zelfs met goede intenties, is dit een gevaarlijk systeem. Zelf durf ik ook nog wel aan die goede intenties te twijfelen, maar dat is omdat ik ook NIMA-A goed ken en inzie dat er geen goede intenties in dat marketingprogramma aanwezig zijn en het puur draait om commercie, meer omzet, meer winst, en daarvoor niks schuwen. Mensen op psychologische wijze bespelen op hun zwakke punten, tot ze alles weggeven wat ze bezitten.
Ik zie een overeenkomst met de Corona-crisis en ik noem dit de meest agressieve marketingstunt ooit. Een marketingstunt die gebaseerd is op het kortetermijndenken, ergens bij willen horen, impulsief reageren en onlogische beslissingen nemen uit een emotioneel denkend brein.
Een regelrechte psychologische oorlog, gebaseerd op marketing en commercie, waardoor bepaalde partijen ongelofelijk veel macht hebben verkregen en deze macht nu aan het installeren zijn in onze wereld als leidende macht.
De commerciële macht, verkregen door vercommercialisering/privatisering van onze maatschappij. We hebben de macht letterlijk verkocht en daarna het geld ook weer teruggegeven. De politieke macht stelt niks meer voor, is daarmee een theater geworden die voor onze ogen een poppenkastje speelt om je zoet te houden.
Geschreven door Martine van der Reijden
Economische opleiding, auteur, affiniteit met psychologie