Stelt u zich eens voor: u maakt gebruik van het LinkedIn platform. U heeft daar al jaren een account en sinds enige tijd ook een Premium abonnement als hulpmiddel bij het zoeken naar werk. LinkedIn incasseert hiervoor maandelijks een bedrag van uw creditcard.
Op enig moment krijgt u een email van het LinkedIn Trust and Safety team:
Your comment goes against our policy on misinformation. It has been removed and only you can access it. In case you’re not familiar with our policy on misinformation, we encourage you to review our Professional Community Policies. If you think we made a mistake, you can ask us to take a second look.
Aangezien u geen misinformatie wilt verspreiden – u bent immers een professional – klikt u de bijgevoegde hyperlink naar het gewraakte comment aan om te kunnen aanschouwen wat u verkeerd zou hebben gedaan. Het inloggen op uw account is hiertoe vereist.
Tot uw verbazing krijgt u na het ingeven van uw logingegevens echter geen toegang tot het LinkedIn platform, maar wordt u naar de onderstaande pagina doorgeleid:
LinkedIn stelt dat uw account “is“ “beperkt”, waar zij in werkelijkheid de toegang tot uw account hebben geblokkeerd. The Newspeak begins.
Nadat LinkedIn eerder had ‘vastgesteld’ dat u misinformatie verspreidt en daarom het gewraakte comment voor anderen onzichtbaar had gemaakt, stellen zij nu aanvullend dat uw gedrag wellicht in strijd is met hun servicevoorwaarden, te vinden in hun Gebruikersvoorwaarden. Er wordt u gemeld dat u de toegang tot uw account en de diensten waarvoor u betaalt is ontzegd. Omdat u geen toegang tot uw account heeft bent u ook niet in staat om het gewraakte comment te kunnen bekijken.
Voordat LinkedIn ook maar in overweging wil nemen om hun oordeel van verspreiding van misinformatie aangaande uw comment te herzien, eist men dat u eerst een kopie van uw ID aan LinkedIn hebt overlegd.
Ondanks uw herhaalde verzoeken hiertoe motiveert het LinkedIn Helpcenter het stellen van deze nieuwe vereiste op geen enkele manier. De newspeak die @LinkedInHelp op Twitter hanteert luidt “The Safety and Recovery team requests verification to ensure only the rightful account holder regains access to their account.”
Aangezien u nooit een kopie van uw ID heeft moeten overleggen, zowel niet bij het aanmaken van uw account als bij het afsluiten van uw Premium abonnement, werpt dit de vraag op hoe het overleggen van uw ID u gaat identificeren als de rightful account holder.
Na navraag hierover meldt @LinkedInHelp uiteindelijk uitsluitend dat u een kopie van uw ID dient te uploaden. “This is necessary for security reasons” wordt als reden aangevoerd, “… while the issue is being resolved“.
Ondertussen komt de stoom uit uw oren vanwege de aangevoerde drogredenen en het feit dat uw vragen niet beantwoord worden. Na afscheid te hebben genomen van de Twitter-humanoid meldt het LinkedIn Helpcenter na reclamatie per email het volgende:
“We vragen om ID’s wanneer een account is beperkt om ervoor te zorgen dat we alleen de oorspronkelijke accounteigenaar helpen toegang te krijgen tot het account”
Het LinkedIn Helpcenter erkent echter zelf al dat ze met de oorspronkelijke accounteigenaar communiceren, door u een overzicht te sturen van niet 1 maar opeens wel 5 als misinformatie aangemerkte comments, waarvan u buiten de eerste niet-te-volgen hyperlink niet eerder op de hoogte was gesteld. Dat de door LinkedIn gewraakte comments teksten betreffen die tegen het narratief van de covid-19-situatie en het gebruik van de PCR-test ingaan is wellicht handig om te vermelden.
Op uw verzoek daartoe om deze kwestie telefonisch te bespreken wordt geantwoord dat dat niet kan “vanwege de COVID-19-situatie”.
U bent het zat en stelt LinkedIn schriftelijk in gebreke; u betaalt immers en zij leveren niet. U sommeert hen de door u betaalde diensten te leveren.
In reactie daarop meldt het LinkedIn Helpcentrum u het volgende:
“Houd er rekening mee dat de beperkingen op uw account van kracht blijven totdat u ons beleid doorneemt en ons uw uitdrukkelijke toestemming geeft dat u zich in de toekomst aan ons beleid zult houden.”
Aangezien u uiteraard niets gaat verklaren waar u niet achter staat en LinkedIn weigert om te leveren waar u voor betaalt, zegt u in antwoord daarop schriftelijk uw overeenkomst met LinkedIn wegens wanprestatie op. Het moet immers niet gekker worden. Tevens geeft u LinkedIn de opdracht om uw profiel te verwijderen, waartoe u zelf niet meer in staat ben omdat u de toegang tot uw account ontzegd is.
De reactie van het LinkedIn Helpcentrum hierop luidt:
“We hebben uw account beperkt in afwachting van uw antwoord dat u zich voortaan aan de LinkedIn-gebruikersovereenkomst en het professionele gemeenschapsbeleid zult houden. Ik kijk ernaar uit om snel van je te horen.”
LinkedIn meldt tevens dat zij weigeren uw profiel te verwijderen. U dient eerst voor hun te buigen, ook wanneer u verklaart geen gebruik meer van het LinkedIn platform te willen maken:
“We kunnen uw account niet sluiten of wijzigingen aanbrengen, tenzij u zich houdt aan de gebruikersovereenkomst van LinkedIn en de richtlijnen voor de professionele community. Nadat u akkoord bent gegaan met ons beleid, kunnen we toegang verlenen tot uw account en als u LinkedIn nog steeds wilt verlaten, kunt u uw account zelf sluiten op: https://www.linkedin.com/psettings/account- management/close-submit.”
Uiteraard bent u niet akkoord met deze gang van zaken en stelt LinkedIn schriftelijk aansprakelijk voor alle schade die u lijdt door de situatie dat u niet in staat bent om op berichten van potentiële werkgevers te reageren, die niet weten dat u geen toegang tot uw account meer heeft.
De achternaamloze LinkedIn Member Safety and Recovery Consultant waarmee u al dagen berichten uitwisselt stuurt hierop als reactie dat hij echt niets meer voor u kan betekenen. “Dit betekent dat de toegang tot het account beperkt blijft in afwachting van uw antwoord dat u zich in de toekomst zult houden aan de LinkedIn-gebruikersovereenkomst en het professionele gemeenschapsbeleid.”
Dat wat LinkedIn het bevestigen van uw identiteit en het verifiëren van uw ID noemt is het vorderen van uw Gouvernment issued ID teneinde de inhoud van uw LinkedIn-profiel te kunnen koppelen aan uw ID. U wordt staande gehouden: u bent aangemerkt als verspreider van misinformatie en dient zich derhalve te legitimeren. En nog meer dan dat: u dient de censurerende entiteit te erkennen als uw Meester.
There’s method in their madness: LinkedIn gebruikt een ingebouwde function creep om met newspeak en weasel words dissidenten te identificeren en weren. In plaats van geleverd te krijgen waarvoor u betaalt wordt uw geld nu aangewend om u te proberen te dwingen uw ID af te geven en akkoord te gaan met censuur.
LinkedIn, dat is toch van Microsoft? En wie was die covid-19 vaccinatiepusher van GAVI ook alweer, de grootste contributer van de WHO?
Blijf betrokken, blijf wakker, volg LNN. Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een Hoody
Steun LNN en word lid of doneer. Zo help je ons om het tegengeluid te blijven verspreiden.
Disclaimer: Opiniestukken geven niet persé de mening weer van de LNN-redactie. Wij bieden een platform om de vrijheid van meningsuiting te ondersteunen