De basisscholen en het voortgezet onderwijs gaan weer open. Vanmiddag op de radio in de auto naar huis hoor ik kinderarts en OMT lid Karoly Illy uitleggen dat het voor kinderen schadelijk is als de scholen nog langer gesloten blijven. Op een andere lijn krijgt een schooldirecteur het woord. De man die het afgelopen schooljaar iedere dag in het schoolgebouw te vinden was, vindt het geen goed idee. Samen zaten ze het eerder oneens te zijn aan de tafel van Jinek.
Van de 76 leerlingen zaten er voor de Kerstvakantie nog maar 15 in de klas. En op een andere locatie waren acht klassen thuis. En dan heeft hij het nog niet eens uitgebreid over het personeelstekort gehad. “Het is ondoenlijk.” Ondoenlijk betekent: niet te doen. Een vader van drie kinderen vertelde hem dat ze sinds het nieuwe schooljaar nog niet één dag alledrie tegelijk op school waren geweest. Ondoenlijk dus.
De reactie van drs. K.E. Illy: “Daar ben ik het mee oneens.” Maar dat kán helemaal niet. Je kunt het niet oneens zijn met een ervaring of een waarneming van een schooldirecteur. Je kunt het niet oneens zijn met iemands perceptie. “We moeten niet overdrijven.” Arrogantie valt meneer Illy ten deel. Zeker toen de schooldirecteur vertelde dat hij alles behalve de enige is en tientallen mailtjes ontving van collega’s na de uitzending bij Jinek. Maar nee hoor, meneer Illy is het oneens. Met al die andere ook!
Tijdens mijn lessen sociale vaardigheden op de Hogeschool voor Maatschappelijk Werk en Pedagogische dienstverlening, benadrukte mijn lerares dat de meeste relaties kapot gaan omdat mensen elkaar geen of de verkeerde vragen stellen. Mensen vertellen doorgaans liever hun eigen verhaal in plaats van een vraag te stellen. Ik maak me er ook te vaak schuldig aan. Daar werd ik door het gedrag van dit OMT lid vanmiddag in de auto mee geconfronteerd. Fuck, ik stel veel te vaak veel te weinig vragen.
Meneer Illy heeft met zijn drs. duidelijk iets langer doorgestudeerd dan ik. Kom op, Karoly! Stel eens een fokking question! Een volwassen vraag aan iemand waar jij je informatie op zou moeten baseren. En dan pas met een advies op de proppen komen. Doe er je voordeel mee door hem het hemd van het lijf te vragen. Want jij zou als lid van dat schimmige adviesclubje schouder aan schouder naast ouders moeten staat om hun kinderen te beschermen tegen de overheid die jij adviseert. Jij dient het belang te dienen van kinderen. Jij dient op hun gezondheid en welzijn te letten. Dus vraag eens door naar hoe scholen, kinderen, ouders, leraren en schooldirecteuren omgaan met de uitvoering van jullie tips aan het ministerie.
Of past de waarneming, het beeld wat de schooldirecteur schetst, niet binnen het uitgestippelde plan..? Sorry, retorische vraag. Kom op man, je bent kinderarts! Benieuwd hoe jij invulling geeft aan het onderdeel anamnese zonder vragen te stellen.