Terwijl wij ons scheel betalen bij de pomp en in de supermarkt, zogenaamd door de oorlog in de Oekraïne, vertelt de nieuwslezer van het NOS Journaal ons met droge ogen dat Shell en Unilever het eerste kwartaal van dit jaar recordwinsten geboekt hebben.
Een hoge functionaris van Shell wist niets anders uit te brengen dan “Ik begrijp alle opgetrokken wenkbrauwen wel.” Tja, wat moet je ook zeggen als je dondersgoed weet dat het van geen kant klopt, maar jijzelf ondertussen leuk je zakken aan het vullen bent.
Ik gebruik ‘m maar weer eens, Johan Cruijffs beroemdste uitspraak: ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’. En als je het ziet, is het allemaal zó doorzichtig!
Tim Gielen legt het in zijn documentaire ‘MONOPOLY – Wie Bezit de Wereld’ heel goed uit. Bekijk ‘m vooral!
In de korte versie houdt het dit in: De gemiddelde mens denkt dat de merken Coca-Cola en Pepsi concurrenten van elkaar zijn, maar in het grote plaatje zijn ze van dezelfde eigenaar. Het heeft allemaal te maken met eigenbelang, verrijking en belangenverstrengeling. Want die eigenaar heeft bijvoorbeeld ook aandelen in de olie-industrie en de computerbranche; om maar eens wat te noemen.
Nogmaals, kijk vooral naar de documentaire van Tim, als je die nog niet gezien hebt. Ik heb het nog nooit zo glashelder uitgelegd gezien. Het komt er op neer dat er een soort van pyramide is, waar uiteraard ook Shell en Unilever in voorkomen, waarin alle belangen verstrengeld zijn en waar bepaalde namen steeds weer terugkeren. En twee daarvan eindigen met stip bovenaan die pyramide. Dat zijn Black Rock en The Vanguard Group. Van die laatste is het niet bekend wie er in de Raad van Bestuur zitten en wie in de directie. Maar als je het ziet, omdat je het doorhebt, weet je dat je dan bij De Elite uitgekomen bent.
Een van de instrumenten van diezelfde Elite is het World Economic Forum. Oprichter en belangrijkste persoon van deze enge club, Klaus Schwab, zei onlangs dat alle Europese landen hun brandstof zó duur moeten maken, dat iedereen wel gedwongen wordt om elektrisch te gaan rijden. Alsof het gemiddelde modale gezin zich een elektrische auto kan veroorloven… Maar dat is ook helemaal niet de bedoeling! Want de bedoeling is juist dat het gemiddelde modale gezin in 2030 niets meer bezit, onder het motto ‘You will own nothing and be happy’.
Maar vergis je niet: dat geldt niet voor Klaus Schwab, de top van Unilever, de top van Shell, de top van Pfizer (heeft uiteraard ook recordwinsten geboekt), enzovoort, enzovoort… kortom iedereen die tot De Elite behoort of er hele nauwe banden mee heeft. Die hele schaamteloze kliek wordt namelijk alleen maar rijker en rijker.
En dat terwijl de wereld op het gebied van voedsel, brandstof en energie in een crisis verkeert.
Tekst: Leo Singor
Blijf betrokken, blijf wakker, volg LNN. Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief
Steun LNN en word lid of doneer. Zo help je ons om het tegengeluid te blijven verspreiden.
Disclaimer: Opiniestukken geven niet persé de mening weer van de LNN-redactie. Wij bieden een platform om de vrijheid van meningsuiting te ondersteunen
hoe is het toch mogelijk he dat vele niet te eten hebben en dat dat zooitje hun zakken vult raar raar hoe kan dat